ВАСИЛЬ ХАЦЕВИЧ:
Будемо намагатися якісно надавати послуги
З вересня у місті діє два управителі будинками – новостворене комунальне підприємство міста та ФОП Хацевич В.І. Як воно буде все відтепер виглядати, кому і за що треба буде платити, які послуги будуть входити у пакет згідно тендерної документації – про все це та багато іншого говоримо сьогодні з підприємцем Хацевичем Василем Івановичем.
– Василю Івановичу, розкажіть про себе. Про цей, доволі новий вид бізнесу. Скільки часу ви ним займаєтесь?
– Я сам з Калуша і в цьому бізнесі віже майже 18 років. Зараз у Калуші я обслуговую покрівлі у будинках всіх без виключення управляючих компаній.Також обслуговую внутрнішньобудинкові мережі. До речі, у Калуші вже ствоерно 44 ОСББ і цей процес досі триває. Тобто люди зрозуміли необхідність та ефективність такого кроку.
– Як ви розпочали роботу у Бурштині?
– Я вже декілька років ремонтую у Бурштині покрівлі. Тому досить добре ознайомлени зі станом житлового фонду міста. Під час спілкування з жителями виявилося, що вони були не надто задоволені рівнем обслуговування їх будинків місцевим комунальним підприємством. Тому і виникла така думка – стати управляючою компанією. З такою пропозицією я звернувся до міської влади і мені підтвердили, що існує така необхідність у створенні управляючої компанії. Тож підготовка до цього кроку розпочалася досить давно.
– Які саме будинки ви обслуговуєте у Бурштині?
– Нещодавно міською радою був проведений тендер, відповідно до результатів якого мені довірили обслуговувати шість груп будинків: групу багатоквартирних будинків № 5: вул. С. Стрільців, 20, вул. С.Стрільців,14, вул. С. Стрільців, 16, вул. С. Стрільців, 10, вул. С. Стрільців, 12, вул. С.Стрільців, 2, вул. С. Стрільців, 6.; групу багатоквартирних будинків № 6: вул. С. Стрільців, 8, вул. Енергетиків, 3, вул. Енергетиків, 5, вул. Енергетиків, 7, вул. Енергетиків, 11, вул. Енергетиків, 13., групу багатоквартирних будинків № 8: вул. Будівельників, 12, вул. Будівельників, 10, вул. Будівельників, 8, вул. Будівельників, 6, вул. Будівельників, 4., групу багатоквартирних будинків № 9: вул. Будівельників, 2а, вул. С.Бандери,34, вул. Міцкевича, 6, вул. С. Бандери, 77а., групу багатоквартирних будинків № 15: вул. Коновальця, 5, вул. Коновальця, 6, вул. Коновальця, 7, вул. Коновальця, 9, вул. Коновальця, 11., групу багатоквартирних будинків № 16: вул. Д. Галицького, 5, вул. О.Басараб,2, вул. О. Басараб, 3, вул. О. Басараб, 4.
– Чи ви подавали документи на обслуговування саме цих будинків?
– Ні, був проведений тендер, згідно якого 10 груп будинків у місті випало обслуговувати КП «Житлово-експлуатаційне господарство Бурштинської міської ради», а шість груп – моїй орагнізації. Які будинки кому попадуть ніхто не знав.
– Які саме послуги в надаєте згідно із тендерною документацією?
– У цих будинках мені довірили надавати 12 послуг:
1.Прибирання прибудинкової території,в т. ч. снігу,посипання призначеної для проходу частини прибудинкової території протиожеледними сумішами.
2. Прибирання місць загального користування (підвали,технічні поверхи та покрівлі).
3.Технічне обслуговування ліфтів.
4.Технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем: холодного водопостачання,водовідведення.
5. Санітарно-технічні роботи (дератизація, дезінсекція).
6. Обслуговування димовентиляційних каналів.
7.Освітлення місць загального користування (підїзди будинку).
8. Енергопостачання ліфтів.
9. Технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання.
10. Поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньо будинкових систем, теплопостачання, гарячого теплопостачання та зливної каналізації.
11. Обслуговування системи внутрішнього опалення.
12. Обслуговування систем диспетчеризації.
– Оскільки ви говорили, що вже довго працюєте у Бурштині, то напевно ви мали певне уявлення про стан нашого житлового фонду. Які найбільші його проблеми можете виокремити?
– У Бурштині дуже погана ситуація з мережами. Практично всі труби старі, нічого не мінялося вже десятки років. А якщо й мінялося – дуже мало і кусками. Тільки у одному будинку, що обслуговує наша компанія був зроблений капітальний ремонт труб в середині. Зараз планую звертатися до міського голови із пропозицією щодо ремонтів, але тепер вже необхідно, щоб у цьому взяли участь самі жителі будинків – власники житла. Адже практично все житло вже є приватним, тому люди повинні розуміти, що це вже і їх проблеми.
– Чи є у вас на осблуговуванні будинок, у котрому зараз немає проблем?
– Такого будинку нема. Ми, коли брали участь в тендері, планували розпочати зовсім з інших речей – заміну ламп у під’їздах на енергозберігаючі, якийсь частковий ремонт цих під’їздів, встановлення смітників біля під’їздів, багато іншого. І ми це зробимо, але зараз всі сили ми кинули на сантехнічні роботи. Ми вже від початку вересня просто латаємо дірки у трубах. І не всюди встигаємо.
– То вам не вистачає людей?
– Ми на початку рахували, що нам потрібно буде 5 сантехніків. Але зараз бачимо, що це катастрофічно мало. З початку вересня не було такого будинку, з котрого б нам не дзвонили через проблеми з трубами. Іноді з будинку є 7-8 дзвінків на день. Це дуже багато. Трапляються й досить цікаві дзвінки, які не стосуються нашої роботи, але це вже інша тема. Щодо штату, то він вже повністю набраний.
– А що по коштах?
– На кожному будинку є оголошення із вартістю послуг нашої управляючої компанії. Скажу відверто, це досить демократичні ціни. А якщо конкретніше, то у підсумку – після оплати праці, податків, енергоносіїв та інших обов’язкових платежів –щомісяця нам залишається близько тисячі гривень на один будинок для закупівлі необхідних матеріалів. Це дуже мало. До слова,тільки оплата елктроенергії в усіх будинках, які ми обслуговуємо, складає на сьогодні 60 тисяч гривень у місяць. І ще ще не зима, коли світитись буде практично цілодобово. 2.5 тисячі гривень умісяць платимо за обслуговування одного ліфта. А їх у наших будинках 13. Кожному двірнику потрібно у місяць 5 березових віників, вартість яких усі напевно знають.
– Чи буде зростати вартість послуг?
– Така опція передбачена у договорі. От до прикладу: зросла в Україні мінімальна зарплата – одразу зросла вартість, наприклад, хліба. Адже усюди в тариф закладають зарплату. То чому при збільшенні зарплати не має зростати і вартість наших послуг? Це все – ринкові відносини.
– Що за договір, і чи будуть договори з власниками квартир?
– З валсниками квартир ми договори укладати не будемо, адже, згідно тендерних процедур та законодавства, після того, як наша фірма перемогла у тендері, ми уклали один договір на все з міською радою. У цьому договорі вказані всі умови, розцінки та інші необхідні речі. Цей договір має міська рада і, за бажанням, вона може його десь оприлюднити.
– За які послуги платитимуть конкретно на рахунок ФОП Хацевич?
– За ті 12 послуг, які я перерахував вище. У нас є й інші послуги, але вони йдуть окремо від квартплати, тобто того тарифу, що закладено у договорі. Вони теж платні, але це індивідуальні роботи, котрі люди замовляють персонально. З їх переліком і вартістю можна ознайомитись у нашому нинішньому офісі на вулиці Стуса, 2.
– Як відомо, у нашому місті існує певна заборгованість зі сплати за комунальні послуги. Як боротиметеся із цим, адже дотувати ваше підприємство ніхто не буде?
– Тільки за допомогою судових позовів. Будемо подавати у суд.
– А що буде, якщо людям доведеться перейти на автономне опалення?
– У мене відпаде третя частина роботи, але тоді люди справді зрозуміють скільки то все коштує. Скажу відверто, у Бурштині дуже низькі тарифи. На все. Навіть порівняно із іншими містами нашої області. Я не за те, щоб піднімати тарифи, але я за якісні послуги. А без доброї оплати за ці послуги якісно їх надавати не вийде. Усі ж люди, працівники, хочуть гідної зарплати. Це як мінімум. Ніхто не хоче працювати за мінімалку. Якщо хочете мою думку – наше майбутнє саме в автономному опаленні.
– Яка найбільша особливість цього бізнесу?
– Я б сказав не особливість, а велика проблема – люди не розуміють про що мова. Люди ще не усвідомлюють те, що після приватизації вони стали власниками житла і самі мають брати участь у забезпеченні фнкціонування свого будинку, своєї приватної власності. Так, не у всіх є кошти і можливість, але це питання можна якось вирішити, адже зараз є величезна кількість грантів, конкурсів, різного роду «теплих кредитів». До держави по допомогу можна звернутися. А от питання із бажаннам та розумінням ситуації – набагато складніше. Складно знайти розуміння.
– Як люди реагують на нинішні зміни?
– Погано. Люди звикли, що їм все хтось має зробити безкоштовно. Багато запитань також є до того, що я з Калуша. Питають чи не було розумних людей у Бурштині, щоб цим займатися. Зрозумійте, та всі тільки за: організовуйтеся, створюйте ОСББ, беріть активну участь у житті свого будинку та міста. Якщо б, наприклад, створити ОСББ, то можна – як я вже казав – брати участь і різноманітних тендерах, урядових програмах, заходах з енергозбереження. Можа утеплювати будинки, ремонтувати під’їзди та комунікації і держава чи інші фонди братимуть у цьому посильну фінансову участь.
– Тобто зараз більше мінусів?
– Зараз одні мінуси. Я не можу зробити нічого із запланованого. Доводиться тільки бігати на виклики. Але вірю, що завжди так не буде, поремонтуємо, подокручуємо, поміняємо де треба. Де буде можливість – залучимо міську раду. Але мусимо вийти на лад. Я планую надавати якісні послуги, щоб робота була зроблена раз і про проблему на деякий час забули. Або й назавжди.
– Чи існує ймовірність того, що ви від цієї роботи відмовитеся?
– Я не звик відступати перед труднощами і якщо за щось беруся – доводжу роботу до кінця. Звичайно бувають різні моменти, але, думаю, з часом все вирішиться і налагодиться.
– Чи маєте якесь особливе звернення до жителів будинків, які ви обслуговуєте?
– Хотілося б попросити уважніше ставитися до свого майна. Звернути увагу на користування каналізаційними мережами. Навіть сказати соромно що ми звідти витягуємо. Люди, у нас є смітники, не створюймо собі зайвих проблем. Потім та викинута річ топить ваші ж будинки, блокує каналізацю, заливає підвали. Це все вже є ваша власність – бережіть своє майно.
Розмовляв
Володимир Капусняк